Hoe het idee voor WOWN! is ontstaan – door Lonneke Huijbregts

Het is als merk anno 2017 belangrijker dan ooit om onderscheidend te zijn. Om een uitgesproken concept te hebben. Lonneke Huijbregts schetst de achtergrond waartegen WOWN! is opgericht en waarom het noodzakelijk is dat online opgebouwde merken en de offline retail de handen ineen slaan.

“Jarenlang bouwden bloggers, door onderscheidend te zijn, aan hun ijzersterke, herkenbare merken. Het stempel ‘blogger’ zijn ze dan ook allang ontstegen, de titel creatief ondernemer is hier inmiddels beter op zijn plek. Deze creatief ondernemers komen, bij het runnen van hun bedrijf, echter voor hele nieuwe uitdagingen te staan. Feedback van fans – positief en negatief – wordt immers direct gedeeld. Deze symbiose maakt online opgebouwde merken zowel krachtig als kwetsbaar. Fans van jouw merk hebben namelijk direct invloed op hoe jij als ondernemer je bedrijf runt.

Lang werd gedacht dat het offline vermarkten van een merk praktisch een gepasseerd station was. Maar ook dat is niet waar. De online en offline wereld hebben elkaar hard nodig. Bloggers aan de ene kant worstelen met de vraag hoe hun merk naar een hoger niveau te tillen zonder concessies te hoeven doen aan hun opgebouwde erfgoed, of hun fans teleur te stellen. Hoe ga je bijvoorbeeld een integere samenwerking met een grote partij aan zonder dat het voelt als een plat reclamepraatje? Een samenwerking waarmee je jouw merk aan een groter publiek kunt presenteren? Een samenwerking waarbij jouw creativiteit niet geïmiteerd wordt, of online kanaal maar gewoon uitgevent wordt zonder dat je er financieel iets substantieels aan overhoudt?

Retailers aan de andere kant hebben de middelen om een merk snel op te schalen, om een onderneming te draaien op grote aantallen en tussenhandel, maar missen de persoonlijke betrokkenheid (passie, echte creativiteit, zo je wil) om die verbondenheid die online volgers bij hun favoriete platforms voelen aan te boren.

Het voelt dus logisch om de online en offline krachten te bundelen. Maar dan wel op een wijze die synergie voorstaat en géén middelmatigheid. Of nog erger: één die afbreuk doet aan de merkwaarden van (één van) beide partijen. Of één waarbij de een de ander slechts ziet als een kanaal naar een doelgroep. Zie maar eens een retailer of een creatief ondernemer te vinden die een dergelijke samenwerking aandurft. Je moet écht anders durven te zijn dan de rest. Want juist op dat spannende snijvlak schuilt de mogelijkheid om grootse dingen te verwezenlijken.

Het fundament van de brug tussen online en offline begint met de vraag: waar sta je voor als merk? Wil je als grote retailer in middelmatigheid blijven steken en doen wat de rest al jaren doet of wil je talent een platform bieden? Een goede samenwerking maakt de exclusiviteit van online merken niet alleen bereikbaar voor een groot publiek, het biedt een retailer ook de kans om op integere wijze de achterban van creatieve talenten te bereiken. De creatief ondernemer aan de andere kant, krijgt de mogelijkheid haar merk op te schalen, met behoud van haar unieke kracht.

Zo is het idee voor WOWN! ontstaan. Voor dit nieuwe merk bundelen we de krachten van de beste online én offline experts. WOWN! is, kortom, een knalroze flamingo in een landschap van grijze duiven.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *